Snopes–Eye Opener


Who watches the watchers?

Guess we have to use “Truth or Fiction” now.

For the past few
years www.snopes.com has
positioned
itself, or others have labeled it, as the
‘tell-all
final word’ on any comment, claim and email. But for several years people tried to find out who exactly was behind snopes.com.

Only recently did
Wikipedia get to
the bottom of it – kinda
makes you wonder what they were
hiding.  Well,
finally we know. It is run by a husband and
wife team – that’s
right, no big office of investigators
and researchers, no
team of lawyers.  It’s just a
mom-and-pop operation
that began as a hobby. David and Barbara Mikkelson
in the San Fernando Valley of
California started
the website about 13 years ago – and they
have no formal
background or experience in investigative
research.  After
a few years it gained popularity believing
it to be unbiased and
neutral, but over the past couple of
years people started
asking questions who was behind it and
did they have a
selfish motivation?

The reason for the questions – or skepticisms – is a result of snopes.com claiming to have the bottom line facts to certain questions or issue when in fact they have been proven wrong.  Also, there were criticisms the Mikkelsons
were not really
investigating and getting to the ‘true’ bottom
of
various issues.

A few months ago, when
my State Farm agent Bud Gregg in
Mandeville hoisted a
political sign referencing Barack Obama
and made a big splash
across the internet,
‘supposedly’ the Mikkelson’s
claim to have
researched this issue before posting their
findings on
snopes.com.  In their statement they
claimed the corporate
office of State Farm pressured Gregg into
taking down the
sign, when in fact nothing of the sort ‘ever’ took place. I personally contacted David Mikkelson
(and he replied back
to me) thinking he would want to get to the
bottom of this

and I gave him Bud Gregg’s contact phone numbers and Bud was going to give him phone numbers to the
big

exec’s at State Farm in Illinois who would have been willing to
speak with him about it.  He never called Bud. In fact, I learned from Bud Gregg no one fromsnopes.com ever contacted anyone with State Farm.  Yet, snopes.com issued a statement as the ‘final factual word’ on the issue as if they did all their homework and got to the bottom of things – not!

Then it has been
learned the Mikkelson’s are very
Democratic (party) and extremely liberal.  As we all now

know from this presidential election, liberals have a purpose agenda to discredit anything that appears to be

conservative.. There has been much criticism
lately over the internet with people pointing out the Mikkelson’s

liberalism revealing itself in their website findings.  Gee, what a shock?

So, I say this now to everyone who goes to snopes.com to get what they think to be the bottom line

facts…‘proceed with caution.’ Take what it says at face value and nothing more.  Use it only to lead you to

their references where you can link to and read the sources for yourself.  Plus, you can always Google a subject and do the research yourself.  It now seems apparent that’s all the Mikkelson’s do.  After all, I
can personally vouch

from my own experience for their ‘not’ fully looking into things.

http://en.wikipedia.org/wiki/Snopes.com

I have found this to be true also!  Many
videos of Obama I
tried to verify on Snopes and
they said they were False….
Then they gave their Liberal slant….!!! I
have suspected some problems with snopes for
some time

now, but I have only caught them in half-truths. If there is any subjectivity they do an immediate full left rudder.
Truth or www.truthorfiction.com
a better source for verification, in
my opinion.

I have recently discovered thatSnopes.com is
owned by a
flaming liberal and this man is in the tank
for Obama. There
are many things they have listed on their site
as a hoax and
yet you can go to Youtube
yourself and find the video of
Obama actually saying
these things. So you see, you cannot
and should not trustSnopes.com….ever
for anything that
remotely resembles truth! I don’t even trust
them to
tell me if email chains are hoaxes
anymore.

A few conservative speakers on Myspace told me
about snopes.com <http://snopes.com/ a few months ago and I

> took it upon myself to do a little research to find out if it was true.
Well, I found out for myself that it is true. Anyway just
FYI please don’t useSnopes.com anymore for
fact checking and make your friends aware of their political leanings as well. Many people still think Snopes.com is neutral and they can be trusted as factual. We need to make sure everyone is aware that that is a hoax in itself.

Advertisements
This entry was posted in Political. Bookmark the permalink.

One Response to Snopes–Eye Opener

  1. Browse > Home / Ask FactCheck / Snopes.com
    Snopes.com

    April 10, 2009
    Bookmark and Share

    Q: Is Snopes.com run by “very Democratic” proprietors? Did they lie to discredit a State Farm insurance agent who attacked Obama?

    A: A chain e-mail that “exposed” Snopes contains falsehoods. And in fact, the site is run by someone who has no political party affiliation and his non-voting Canadian wife. A State Farm spokeswoman confirms what they reported about the Obama-baiting agent.

    FULL QUESTION

    Can you verify?

    Chain e-mail: “Snopes” Exposed

    Posted on February 26, 2009 at 2:29am

    ⬐ Click to expand/collapse the full text ⬏
    For the past few years snopes.com has positioned itself, or others have labeled it, as the ‘tell-all final word’ on any comment,
    claim and email.

    But for several years people tried to find out who exactly was behind snopes.com .

    Only recently did Wikipedia get to the bottom of it – kinda makes you wonder what they were hiding. Well, finally we know.

    It is run by a husband and wife team – that’s right, no big office of investigators and researchers, no team of lawyers. It’s just a mom-and-pop operation that began as a hobby.

    David and Barbara Mikkelson in the San Fernando Valley of California started the website about 13 years ago – and they have no formal background or experience in investigative research. After a few years it gained popularity believing it to be unbiased and neutral, but over the past couple of years people started asking questions who was behind it and did they have a selfish motivation? The reason for the questions – or skepticisms – is a result of snopes. com claiming to have the bottom line facts to certain questions or issue when in fact they have been proven wrong. Also, there were criticisms the Mikkelsons were not really investigating and getting to the ‘true’ bottom of various issues.

    A few months ago, when my State Farm agent Bud Gregg in Mandeville hoisted a political sign referencing Barack Obama and made a big splash across the internet, ’supposedly’ the Mikkelson’s claim to have researched this issue before posting their findings on snopes.com . In their statement they claimed the corporate office of State Farm pressured Gregg into taking down the sign, when in fact nothing of the sort ‘ever’ took place.

    I personally contacted David Mikkelson (and he replied back to me) thinking he would want to get to the bottom of this and I gave him Bud Gregg’s contact phone numbers – and Bud was going to give him phone numbers to the big exec’s at State Farm in Illinois who would have been willing to speak with him about it. He never called Bud. In fact, I learned from Bud Gregg no one from snopes.com ever contacted anyone with State Farm Yet,snopes.com issued a statement as the ‘final factual word’ on the issue as if they did all their homework and got to the bottom of things – not!

    Then it has been learned the Mikkelson’s are very Democratic (party) and extremely liberal. As we all now know from this presidential election, liberals have a purpose agenda to discredit anything that appears to be conservative. There has been much criticism lately over the internet with people pointing out the Mikkelson’s liberalism revealing itself in their website findings.

    Gee, what a shock?

    So, I say this now to everyone who goes to http://www.snopes.com to get what they think to be the bottom line facts…’proceed with caution.’ Take what it says at face value and nothing more. Use it only to lead you to their references where you can link to and read the sources for yourself. Plus, you can always google a subject and do the research yourself. It now seems apparent that’s all the Mikkelson’s do.

    FULL ANSWER

    This widely circulated e-mail contains a number of false claims about the urban legend-busting Snopes.com and its proprietors, Barbara and David Mikkelson, who started the site in 1995 and still run it. They’re accused of hiding their identities, doing shoddy research, producing articles with a liberal bent and discrediting an anti-Obama State Farm agent out of partisanship.

    The Trouble with Bud

    We’ll deal first with the most specific allegation, which is that the Mikkelsons fabricated an account about State Farm agent Bud Gregg.

    Bud Gregg’s State Farm sign
    Bud Gregg’s State Farm sign

    At issue is a sign Gregg posted last summer outside his office in Mandeville, La. It said, “A taxpayer voting for Barack Obama is like a chicken voting for Colonel Sanders.” Snopes.com wrote it up in an article headlined “Chicken Hawked.” The e-mail writer says that “they claimed the corporate office of State Farm pressured Gregg into taking down the sign, when in fact nothing of the sort ‘ever’ took place.” But that’s exactly what did happen, according a company representative.

    In her article, Barbara Mikkelson didn’t actually use the word “pressured” as the e-mail claims. What she said was:

    Snopes.com: A State Farm representative said that Bud Gregg’s office sign bore these messages until 3 July 2008 and that the company had requested the sign be removed as soon as they became aware of it because the sign was inconsistent with State Farm’s policy of not endorsing candidates or taking sides in political campaigns.

    And State Farm spokeswoman Molly Quirk-Kirby confirmed in a letter to us the same thing she had told Snopes.com earlier:

    State Farm: Management requested the sign be removed as soon as its presence became known. It was taken down on July 3, 2008. Mr. Gregg’s sign was not endorsed by, nor consistent with State Farm’s corporate practices. The company does not endorse candidates, nor take sides in political campaigns.

    The e-mail’s author says the Mikkelsons didn’t call Gregg, and David says that’s true. He says he sent the insurance agent an e-mail, but did not receive a response.

    Politically Preferential?

    The e-mail goes on: “Then it has been learned the Mikkelson’s are very Democratic (party) and extremely liberal,” adding: “There has been much criticism lately over the internet with people pointing out the Mikkelson’s liberalism revealing itself in their website findings.” The author cites no evidence and no sources for either of these propositions.

    We asked David. He told us that Barbara is a Canadian citizen, and as such isn’t allowed to vote here or contribute money to U.S. candidates. As for him, “My sole involvement in politics is on Election Day to go out and vote. I’ve never joined a party, worked for a campaign or donated money to a candidate.”

    “You’d be hard-pressed to find two more apolitical people,” David Mikkelson said. We checked online to see if he had given money to any federal candidates, and nothing turned up. Mikkelson even faxed us a copy of his voter registration form. He asked us not to post an image of it here, but we can confirm that it shows he declined to state a party affiliation when he registered last year, and also that when he registered in 2000 he did so as a Republican.

    Do the Snopes.com articles reveal a political bias? We reviewed a sampling of their political offerings, including some on rumors about George W. Bush, Sarah Palin and Barack Obama, and we found them to be utterly poker-faced. David does say that the site receives more complaints that it is too liberal than that it is too conservative. Nevertheless, he says, “We apply the same debunking standards to both sides.”

    Hiding in Plain Sight

    The e-mail also accuses the Mikkelsons of “hiding” their identities. “Only recently did Wikipedia get to the bottom of it,” the message claims. That’s nonsense. It may well be that the author of this e-mail was ignorant of the Mikkelsons until recently, but it’s never been a secret who is behind Snopes.com.

    We even dug up a reference to David Mikkelson from 1995, a year when the Internet was in its infancy. A collection of short items under the headline “A Special Report: The Virtual Valley” in the Los Angeles Times included a photo of him. Reporter David Brady wrote: “Meet David Mikkelson, above. Known in cyberspace as “snopes,” the Agoura Hills resident spends much of his time debunking urban legends via the Usenet newsgroup alt.folklore.urban.” The Mikkelsons were hardly holed up in an undisclosed location, even then.

    David says the couple has done “hundreds” of media interviews over the years. Some of the major national pieces are listed on the site, including a new (April 2009) Reader’s Digest feature on them.

    Lift That Bale!

    Another claim in the e-mail: That the Mikkelsons have been criticized for “not really investigating and getting to the bottom of various issues.” The message gives no examples, but there’s plenty of evidence that the couple expends a great deal of effort to find the truth. Take, for example, “Easily Lead,” Barbara Mikkelson’s attempt to ascertain whether lipstick contains dangerous levels of lead, as one chain e-mail claimed. Mikkelson had an extensive conversation with a federal Food and Drug Administration compliance officer, conducted her own experiments rubbing various metals across lipstick and wax smears on white paper, dug up a number of articles about and industry memos on lead in lipstick, and sifted through medical literature on the topic. The list of sources at the end of the article doesn’t come close to doing justice to the amount of work that went into it. (Bottom line: Lipstick is safe, at least in the U.S.).

    For another piece, “Chubby Bunny Death,” the Mikkelsons verified that a child had indeed died while playing a game that entails stuffing as many marshmallows as possible into one’s mouth and trying to say the words “chubby bunny.” However, they dispelled the notion that the death occurred because the marshmallows had “emulsified,” forming a sticky liquid that choked the child and was difficult to extract in time to save her. Instead, it was a case of marshmallows blocking her air passages. The Mikkelsons knew that because they reviewed a number of articles about a lawsuit that resulted from the incident. But they also conducted their own experiment, David Mikkelson told us in an interview, in which he held marshmallows in his mouth to determine how long it takes them to dissolve. Now that’s research.

    And no account of the lengths to which the Mikkelsons will go to chase down the facts would be complete without a mention of “Crash Course,” their shredding of the rumor (repeated in Time magazine and elsewhere) that Clark Gable had run over and killed a pedestrian while driving drunk one night in 1945, and that his studio, MGM, paid an employee to take the rap for him. The Mikkelsons checked four biographies and other books, which had conflicting accounts, and a number of old newspaper articles (all on microfilm) to sort out the truth, which was that Gable did have a car wreck, but he never hit a pedestrian. Their account of the extensive research process is worth a read.

    Although our sites have somewhat different emphases – we focus on what’s being said in political ads, speeches, interviews and debates, while Snopes.com concentrates more on such things as whether former Monkee band member Michael Nesmith’s mother was the inventor of liquid correction fluid (she was) – Snopes.com does take on some claims in the political realm. That has given us an opportunity to evaluate the Mikkelson’s work from time to time. We have found it solid and well-documented. We even link to Snopes.com when it’s appropriate rather than reinvent the wheel ourselves, which we consider high praise.

    A Final Warning

    The e-mail’s last paragraph advises that everyone who goes to Snopes.com for “the bottom line facts” should “proceed with caution.” We think that’s terrific advice, not just in connection with material on Snopes but for practically anything a reader finds online — including articles on FactCheck.org. The very reason we list our sources (as does Snopes.com) and provide links is so that readers can check things out for themselves.

    Oh, we almost forgot: That Wikipedia entry mentioned in the e-mail? Not only was it not the first place to reveal the Mikkelsons’ identities, but it contains several factual errors, according to David. For instance, it says that he works “part-time” on Snopes.com. That was never true, according to David; early on he did hold another job as well, but even that hasn’t been true since 2002. The mistakes could have been avoided if the authors had contacted the couple. “None of them did,” he said.

    –Viveca Novak
    Sources

    Brady, David E. “Valley Newswatch/A Special Report: The Virtual Valley,” Los Angeles Times, 5 June 1995.

    Interview with David Mikkelson, 8 April 2009.

    Hochman, David. “Rumor Detectives: True Story or Online Hoax?” Reader’s Digest, April 2009.

    Mikkelson, Barbara. “Chubby Bunny Death,” Snopes.com, 15 Sept. 2006.

    “Crash Course,” Snopes.com, 9 Aug. 2007

    Mikkelson, Barbara. “Easily Lead,” Snopes.com, 12 Nov. 2008.

    “Liquid Paperback Writer,” Snopes.com, 26 April 2007.

    Mikkelson, Barbara. “Chicken Hawked,” Snopes.com, 23 Oct. 2008.

    Selected pages on George W. Bush, Sarah Palin and Barack Obama, Snopes.com, various dates.

    Citation: http://factcheck.org/2009/04/snopescom/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s